Привредна комора Војводине

мај 06, 2024

мај 06, 2024

Na VIII sednici Odbora udruženja trgovine
razmotrena je i prihvaćena Inicijativa
za izmenu Zakona o zaštiti potrošača, upućena od strane preduzeća
"Angropromet" -Kikinda, koja se odnosi na pravo potrošača na prigovor (reklamaciju) proizvoda sa nedostatkom.

Razmatrajući Inicijativu za izmenu člana 34. Zakona o
zaštiti potrošača Odbor udruženja trgovine je:

1.Prihvatio Inicijativu za Izmenu člana 34.stav
1. Zakona o zaštiti potrošača.

2.Predlažio skraćenje
roka u kome potrošač ima pravo prigovora na kupljenu robu, na trideset
dana umesto šest meseci kako je sada regulisano Zakonom.

U tom smislu formulisana je izmena člana 34, stav 1., tako da glasi :

PREDLOG ZA
IZMENU I DOPUNU ZAKONA

O ZAŠTITI
POTROŠAČA

Član 1.

Član 34.
stav 1. menja se i glasi:

"Potrošač ima pravo prigovora na kupljeni
proizvod ili pruženu uslugu, za koje se ne izdaje garantni list, zbog
nedostataka koji su nastali u roku od 30 dana
od dana kupovine, odnosno
izvršene usluge."

OBRAZLOŽENJE

Članom
34. Zakona o zaštiti potrošača, propisano je da potrošač ima pravo prigovora na
kupljeni proizvod za koji se ne izdaje garantni list, zbog nedostataka koji su
nastali u roku od šest meseci od dana kupovine, uz račun o kupovini.

Ukoliko je prigovor na kupljeni proizvod sa
nedostatkom osnovan potrošač,
na osnovu člana 35. stav
1. Zakona o zaštiti potrošača, ima pravo na:

zamenu kupljenog proizvoda za nov proizvod
odgovarajuće marke (model, tip) ili

da mu se vrati iznos plaćen za taj proizvod
u visini maloprodajne cene tog proizvoda
na dan vraćanja ili

otklanjanje
nedostataka na proizvodu.

Dužnost
je prodavca da o prigovoru na proizvod kupljen sa nedostatkom, za koji se ne
izdaje garantni list, odluči istog dana kada je prigovor podnet, a najkasnije u
roku od osam dana. Ako nedostatak nije nastao krivicom potrošača, prodavac je u
obavezi da obezbedi ostvarivanje utvrđenih prava potrošača iz člana 35. stav 1.
Zakona o zaštiti potrošača, prema izboru potrošača.

U
protivnom, nadležni inspektor je ovlašćen da rešenjem naloži prodavcu
postupanje prema zahtevu potrošača i odredi rok za ispunjenje tog zahteva koji
ne može biti duži od 30 dana od dana kada je rešenje postalo konačno.

I ako se odredbe čl.34. Zakona čine jasnim i lako
sprovodivim, u praksi, ipak, dolazi do problema u primeni instituta
prigovora, naročito u tumačenju odredbi
Zakona od strane inspekcije, o tome šta se smatra robom sa nedostatkom. Zbog
toga su prodavci često dovedeni u nezavidnu situaciju u kojoj uvažavajući
zahteve kupaca snose i trošak, odnosno preuzimaju rizik da im proizvođač ne
uvaži reklamaciju.

Uz uvažavanje odredbi koje se odnose
na prava potrošača ovom Inicijativom za izmenu Zakona stavljena je primedba na
dužinu roka u kojoj kupac može prigovarati na kupljenu robu i istaknuto da je
rok od šest meseci predugačak pogotovo kada su u pitanju određene vrste roba kao
npr.. tekstil i konfekcija, robe i proizvodi na sezonkim sniženjima, i dr. i
da tako dug rok dovodi do problema, u
praksi i do situacija koje rezultiraju
nemogućnošću sprovođenja, odnosno ispunjenja zahteva potrošača.

Iz tih razloga, Odbor udruženja
trgovine smatra da bi skraćenje roka za
prigovor bilo opravdano i da bi
pozitivno uticalo na otklanjanje
dela problema koji su se do sada javili i postoje u praksi u sprovođenju
Zakona, a koji su vezani kako za trgovce tako i za proizvođače roba.

ČLAN
UO

Stevo
Bobić



Оставите одговор