Privredna komora Vojvodine

nov 25, 2024

nov 25, 2024

Na svojoj 2. sednici koja je održana 31.08.2009. godine Upravni
odbor  Privredne komore Vojvodine razmatrao je Predlog mera
Privredne komore Srbije za ublažavanje privredne krize, tekuća
privredna kretanja i uslove poslovanja, kao i aktuelno stanje u
privredi AP Vojvodine i jednoglasno doneo sledeći

Z A K L J U Č A K

•    U prvom polugodištu 2009. godine, kao posledica
negativnih efekata svetske finansijske i ekonomske krize, ali i domaćih
strukturnih neracionalnosti i neefikasnosti privrednog sistema,
došlo  je do značajnog pogoršanja celokupnog privrednog ambijenta
i  pada ukupne privredne aktivnosti, posebno u domenu industrijske
proizvodnje i spoljnotrgovinske razmene, uz  izražene probleme i
teškoće privrednih subjekata u održavanju likvidnosti poslovanja,
naplati potraživanja i zadržavanju postojećeg nivoa zaposlenosti.


•    U potpunosti se podržavaju ocene, zaključci i
predlozi mera sadržani u dokumentu Privredne komore Srbije “Efekti mera
za ublažavanje posledica ekonomski krize” (jul 2009. godine).

•    Do sada donete mere od strane Vlade Republike
Srbije mogu se oceniti kao mere parcijalnog karaktera, kratkoročnog
dometa i nedovoljne efikasnosti, koje su usmerene ka “gašenju”
perifernog požara, a ne otklanjanju uzroka nastanka glavnog požara.
    Iako se pojedine mere mogu oceniti kao dobre, koje
su dale rezultate u pojedinim     segmentima, očigledan
je nedostatak mera sistemskog, strukturnog i dubinskog   
 karaktera     koje za cilj imaju izmenu modela
privredjivanja u pravcu jačanja proizvodnje i izvoza.

•    Privreda očekuje da Vlada Republike Srbije donese
mere za unapredjenje privredne aktivnosti, a koje su sistemskog,
reformskog karaktera, kao i da postojeći program mera što pre dogradi i
prilagodi novoj ekonomskoj realnosti, obzirom da su negativne posledice
svetske finansijske i ekonomske krize, uz istovremeno delovanje
unutrašnjih neracionalnosti i neefikasnosti,  na privredu Srbije
sve izraženije, a uslovi poslovanja pogoršani u odnosu na period kada
su donete, sa izraženim negativnim tendencijama u periodu koji je pred
nama.
    U suprotnom, postoje realne opasnosti da ekonomska
kriza povratno preraste u     finansijsku, socijalnu, i
u krajnjoj instanci, u političku krizu, uz istovremeno izraženo
    devastiranje privrednog sistema i društva u celini.

•    Imajući u vidu značajan iznos dospelih,
nenaplaćenih potraživanja privrednih subjekata od budžetskih korisnika
i javnih preduzeća, a koji generišu značajne likvidnosne probleme
poverilaca i uzrokuju “domino efekat” u (ne)naplati potraživanja u
celokupnom privrednom sistemu, neophodno je da Vlada Republike Srbije
brzo i efikasno utvrdi mehanizam i instrumente za redovno izmirenje
obaveza državnog i paradržavnog sektora prema privrednim subjektima, u
rokovima ne dužim od 60 dana.

•    U cilju jačanja finansijske discipline i
sprečavanja finansijskog urušavanja  privrednih subjekata usled
nepoštovanja ugovornih odnosa, odnosno usled zloupotrebe monopolskog
ili dominantnog tržišnog položaja,  neophodno je  hitno
preduzeti potrebne aktivnosti u domenu efikasnog sprovodjenja postojeće
zakonske regulative, odnosno u cilju hitne izmene zakonske regulative
gde je to neophodno, kako bi se obezbedilo očuvanje privrednog,
tržišnog i finansijskog sistema od uništenja.

•    Smanjenje neracionalnosti u državnoj administraciji
i eliminisanje neproduktivnog trošenja budžetskih sredstava mora biti
stalan, kontinuiran zadatak, a ne kratkoročna, kampanjska aktivnost
uzrokovana sadašnjim teškoćama i unutrašnjim, odnosno spoljašnjim
pritiscima.
    U tom smislu neophodno je aktivno uključenje
privrede, odnosno Privredne komore u     proces izrade
projekcije Budžeta Republike Srbije i mera ekonomske politike za 2010.
    godinu.

•    Stabilan devizni kurs i program podrške izvozu mora
biti jedan od ključnih elemenata monetarne i ekonomske politike.

•    Neophodno je posebnu pažnju posvetiti rešavanju
problematike “sive” i “crne” ekonomije, pojačati kontrolni i
inspekcijski nadzor i izvršiti reinženjering privredno-sistemskih
rešenja kako bi se stvorile pretpostavke za dobrovoljnu legalizaciju
trenutno nezakonitog poslovanja.

•    Preispitati carinsku i poresku politiku kako bi se
otklonile nelogičnosti da se uvoz sirovina za proizvodnju (npr. lekova)
opterećuje višim carinskim i poreskim davanjima u odnosu na uvoz
gotovih proizvoda.

•    Imajući u vidu drastičan pad aktivnosti u domenu
gradjevinarstva i industrije gradjevinskih materijala neophodno je
preduzeti mere kojima će se podstaći oblast gradjevinarstva i u tom
smislu smatramo da stopa PDV na proizvode i usluge iz ova dva segmenta
privredjivanja treba da bude smanjena na nižu poresku stopu, što bi
pozitivno uticalo na pospešivanje plasmana i smanjenje “crnog” tržišta.

•    Od nosilaca državne vlasti, Skupštine Republike
Srbije i Vlade Republike Srbije, očekuje se da omoguće aktivno
uključenje privrede, odnosno Privredne komore u proces predlaganja,
kreiranja i donošenja sistemskih, zakonskih i operativnih dokumenata,
mera i aktivnosti koje se odnose na privredni sistem i njegovo
funkcionisanje. U tom smislu očekuje se da privreda, odnosno Privredna
komora ima svoju „stolicu“ u radnim telima Skupštine Republike Srbije,
odnosno na sednicama radnih tela i Vlade Republike Srbije kada se
razmatraju pitanja iz domena privrednog sistema.

•    Privreda, odnosno Privredna komora očekuje stalan,
otvoren dijalog sa Vladom Republike Srbije po svim pitanjima iz domena
privrede i privredjivanja. U tom smislu smatramo da je neophodno
obezbediti komunikaciju sa ekspertskim grupama Vlade Republike Srbije,
kao i mesečne, tematske sednice Vlade Republike Srbije po ovim
pitanjima kako bismo na sve izazove krize bili u mogućnosti da damo
prave i pravovremene odgovore.

    PREDSEDNIK
    PRIVREDNE KOMORE VOJVODINE
    
    Nikola Stojšić