- septembar 1, 2009
- Posted by: admin
- Category: ПКВ
Na svojoj 2. sednici koja je održana 31.08.2009. godine Upravni
odbor Privredne komore Vojvodine razmatrao je Predlog mera
Privredne komore Srbije za ublažavanje privredne krize, tekuća
privredna kretanja i uslove poslovanja, kao i aktuelno stanje u
privredi AP Vojvodine i jednoglasno doneo sledeći
Z A K L J U Č A K
• U prvom polugodištu 2009. godine, kao posledica
negativnih efekata svetske finansijske i ekonomske krize, ali i domaćih
strukturnih neracionalnosti i neefikasnosti privrednog sistema,
došlo je do značajnog pogoršanja celokupnog privrednog ambijenta
i pada ukupne privredne aktivnosti, posebno u domenu industrijske
proizvodnje i spoljnotrgovinske razmene, uz izražene probleme i
teškoće privrednih subjekata u održavanju likvidnosti poslovanja,
naplati potraživanja i zadržavanju postojećeg nivoa zaposlenosti.
• U potpunosti se podržavaju ocene, zaključci i
predlozi mera sadržani u dokumentu Privredne komore Srbije “Efekti mera
za ublažavanje posledica ekonomski krize” (jul 2009. godine).
• Do sada donete mere od strane Vlade Republike
Srbije mogu se oceniti kao mere parcijalnog karaktera, kratkoročnog
dometa i nedovoljne efikasnosti, koje su usmerene ka “gašenju”
perifernog požara, a ne otklanjanju uzroka nastanka glavnog požara.
Iako se pojedine mere mogu oceniti kao dobre, koje
su dale rezultate u pojedinim segmentima, očigledan
je nedostatak mera sistemskog, strukturnog i dubinskog
karaktera koje za cilj imaju izmenu modela
privredjivanja u pravcu jačanja proizvodnje i izvoza.
• Privreda očekuje da Vlada Republike Srbije donese
mere za unapredjenje privredne aktivnosti, a koje su sistemskog,
reformskog karaktera, kao i da postojeći program mera što pre dogradi i
prilagodi novoj ekonomskoj realnosti, obzirom da su negativne posledice
svetske finansijske i ekonomske krize, uz istovremeno delovanje
unutrašnjih neracionalnosti i neefikasnosti, na privredu Srbije
sve izraženije, a uslovi poslovanja pogoršani u odnosu na period kada
su donete, sa izraženim negativnim tendencijama u periodu koji je pred
nama.
U suprotnom, postoje realne opasnosti da ekonomska
kriza povratno preraste u finansijsku, socijalnu, i
u krajnjoj instanci, u političku krizu, uz istovremeno izraženo
devastiranje privrednog sistema i društva u celini.
• Imajući u vidu značajan iznos dospelih,
nenaplaćenih potraživanja privrednih subjekata od budžetskih korisnika
i javnih preduzeća, a koji generišu značajne likvidnosne probleme
poverilaca i uzrokuju “domino efekat” u (ne)naplati potraživanja u
celokupnom privrednom sistemu, neophodno je da Vlada Republike Srbije
brzo i efikasno utvrdi mehanizam i instrumente za redovno izmirenje
obaveza državnog i paradržavnog sektora prema privrednim subjektima, u
rokovima ne dužim od 60 dana.
• U cilju jačanja finansijske discipline i
sprečavanja finansijskog urušavanja privrednih subjekata usled
nepoštovanja ugovornih odnosa, odnosno usled zloupotrebe monopolskog
ili dominantnog tržišnog položaja, neophodno je hitno
preduzeti potrebne aktivnosti u domenu efikasnog sprovodjenja postojeće
zakonske regulative, odnosno u cilju hitne izmene zakonske regulative
gde je to neophodno, kako bi se obezbedilo očuvanje privrednog,
tržišnog i finansijskog sistema od uništenja.
• Smanjenje neracionalnosti u državnoj administraciji
i eliminisanje neproduktivnog trošenja budžetskih sredstava mora biti
stalan, kontinuiran zadatak, a ne kratkoročna, kampanjska aktivnost
uzrokovana sadašnjim teškoćama i unutrašnjim, odnosno spoljašnjim
pritiscima.
U tom smislu neophodno je aktivno uključenje
privrede, odnosno Privredne komore u proces izrade
projekcije Budžeta Republike Srbije i mera ekonomske politike za 2010.
godinu.
• Stabilan devizni kurs i program podrške izvozu mora
biti jedan od ključnih elemenata monetarne i ekonomske politike.
• Neophodno je posebnu pažnju posvetiti rešavanju
problematike “sive” i “crne” ekonomije, pojačati kontrolni i
inspekcijski nadzor i izvršiti reinženjering privredno-sistemskih
rešenja kako bi se stvorile pretpostavke za dobrovoljnu legalizaciju
trenutno nezakonitog poslovanja.
• Preispitati carinsku i poresku politiku kako bi se
otklonile nelogičnosti da se uvoz sirovina za proizvodnju (npr. lekova)
opterećuje višim carinskim i poreskim davanjima u odnosu na uvoz
gotovih proizvoda.
• Imajući u vidu drastičan pad aktivnosti u domenu
gradjevinarstva i industrije gradjevinskih materijala neophodno je
preduzeti mere kojima će se podstaći oblast gradjevinarstva i u tom
smislu smatramo da stopa PDV na proizvode i usluge iz ova dva segmenta
privredjivanja treba da bude smanjena na nižu poresku stopu, što bi
pozitivno uticalo na pospešivanje plasmana i smanjenje “crnog” tržišta.
• Od nosilaca državne vlasti, Skupštine Republike
Srbije i Vlade Republike Srbije, očekuje se da omoguće aktivno
uključenje privrede, odnosno Privredne komore u proces predlaganja,
kreiranja i donošenja sistemskih, zakonskih i operativnih dokumenata,
mera i aktivnosti koje se odnose na privredni sistem i njegovo
funkcionisanje. U tom smislu očekuje se da privreda, odnosno Privredna
komora ima svoju „stolicu“ u radnim telima Skupštine Republike Srbije,
odnosno na sednicama radnih tela i Vlade Republike Srbije kada se
razmatraju pitanja iz domena privrednog sistema.
• Privreda, odnosno Privredna komora očekuje stalan,
otvoren dijalog sa Vladom Republike Srbije po svim pitanjima iz domena
privrede i privredjivanja. U tom smislu smatramo da je neophodno
obezbediti komunikaciju sa ekspertskim grupama Vlade Republike Srbije,
kao i mesečne, tematske sednice Vlade Republike Srbije po ovim
pitanjima kako bismo na sve izazove krize bili u mogućnosti da damo
prave i pravovremene odgovore.
PREDSEDNIK
PRIVREDNE KOMORE VOJVODINE
Nikola Stojšić