- mart 18, 2020
- Posted by: admin
- Categories: Актуелности, ПКВ, Подстицаји услуге
Turizam i ugostiteljstvo je uslužena privredna grana, koja je najviše ugrožena nastalom situacijom u vezi sa epidemijom COVID-19 s obzirom da je poslovanje privrednih subjekata u ovoj oblasti direktno zavisno od turističkog prometa koji je trenutno u potpunom zastoju. Veoma je važno da nadležno ministarstvo i Vlada Republike Srbije budu blagovremeno upoznati sa ekonomskim i socijalnim posledicama, koje će izazvati novonastala situacija kako bi mogli da donesu mere koje će doprineti opstanku ove grane privrede. Veliku ulogu u predlaganju i donošenju tih mera ima komorski sistem Srbije i strukovna udruženja turističkih agencija i hotelijera.
Boris Eremić, predsednik Grupacije za turizam i ugostiteljstvo u Privrednoj komori Vojvodine istakao je da je novonastala situacija dovela do, kako je rekao, velikog poremećaja u radu turističkih agencija i da treba preduzimati aktivnosti kako bi se problemi rešili na najbolji način i za agenciju i za putnika, sa ciljem da agencije sačuvaju svoju delatnost i u budućnosti nastave sa radom. Istakao je da će agencije pratiti i pridržavati se preporuka koje im je uputila Nacionalna asocijacija turističkih agencija Srbije – YUTA.
„Poštujući prepuruku predsednika Republike Srbije i Vlade Republike Srbije u uslovima uvedenog vanrednog stanja o ograničenju kretanja građana da je neophodno da tursitičke agencije za vreme trajanja vanrednog stanja prilagode radno vreme svojim potrebama uz mogućnost privremenog obustavljanja rada poslovnica i neposrednog kontakta sa putnicima i sve potrebne informacije putnicima dostavljati elektronskim putem – e-mejl, veb portal, odnosno putem posebnih obaveštenja na sajtu; da se sva turistička putovanja ugovorena do 15. maja 2020. godine, odnosno do okončanja vanrednog stanja, otkažu; da se putnicima ponude sporazumni raskidi ugovora o putovanju uz obavezu organizatora putovanja da pruži uslugu u vrednosti uplaćenog putovanja u periodu od godinu dana od dana planiranog putovanja (ukoliko je Organizator turističkog putovanja imao dokazive stvarne troškove po pitanju realizacije putovanja, ukupan iznos obaveze se umanjuje za taj iznos); da se do daljnjeg ne menjaju ugovori u vezi sa turističkim putovanjima ugovorenim za letnju turističku sezonu 2020. godine YUTA će u saradnji sa nadležnim Ministarstvom i preporukama nadležnih organa, kao i Svetske zdravstvene organizacije, u zavisnosti od situacije, početkom maja meseca dati dalje preporuke u vezi sa letnjim putovanjima.
S obzirom da će vanredne okolnosti dovesti do ekonomskih posledica u poslovanja turističkih agencija, u kojima radi veliki broj radnika, YUTA je u pregovorima sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija za donošenjem mera pomoći turističkoj privredi i turističkim agencijama, kao što su:
- Oslobođanja od plaćanja poreza i doprinosa za zaposlene;
- Oslobađanja obaveze posedovanja depozita na računu na kraju tekućeg meseca;
- Oslobađanje od obaveza prema finansijskim institucijama;
- Omogućavanja izdavanja posebnih potvrda u funkciji odloženog korišćenja ugovorenih usluga.
Jelena Radivojević, zamenica predsednika Grupacije za turizam i ugostiteljstvo Privredne komore Vojvodine istakla je da je hotelijerstvo u doba COVID-19 proglašenjem pandemije i trenutno vanredne situacije, kada je opšte zdravlje svih građana u svetu trenutno u Evropi najugroženije, prva grana u poslovnom svetu koja je pretrpela ogroman gubitak.
„U ovom trenutku kako su neke od naših kolega iz struke već spominjale – posao ne postoji. Jedna od najlepših delatnosti koja je satkana od usluge prijema, gostoprimstva, pružanja usluge hrane pića, welness tretmana, obilazaka kulturno- istorijskih znamenitosti – ‘nestala je’. Promont group, uspešno posluje u hotelijerskoj delatnosti od 2012. godine sa hotelima Premier Aqua (5*), Etno kompleks Vrdnička kula (4*) i prvim termama u Srbiji – Fruškim termama (4*), koje su otvorene u decembru 2019. godine i možemo slobodno da kažemo da su početkom godine ostvarile izuzetne rezultate i da nam je u 2020. godini plan bio da u malom banjskom mestu Vrdniku ostvarimo preko 100.000 noćenja. Suočeni sa novonastalom situacijom koja je pogodila čitav svet veliki gubitak smo već u tekućem mesecu osetili i sigurni smo da će se ovaj trend nastaviti i u narednom periodu. Otkazi rezervacija, kao i njihovo preusmeravanje za buduće periode su ostale jedina mogućnost za naše hotele. Svi hotelijeri se suočavaju sa velikom krizom, jer očigledno je da promet ne postoji, a troškovi sigurno neće izostati. Radnici su srce svakog objekta i za njih se mora pronaći najbolje moguće rešenje. Naša kompanija preusmerila je svoje zaposlene na korišćenje godišnjih odmora, preraspodelu radnog vremena i sigurna sam da će svako radno mesto biti sačuvano, jer poslodavac čuva svoje jezgro i trudi se da se na najbolji mogući način izbori sa nastalom situacijom. Podržavamo svakako sve predloge koje su navedeni na HORESOVOJ sednici i možemo navesti neke od njih:
- Oslobađanje poreza na zarade za period zdravstvene krize;
- Smanjenje PDVv-a na hranu sa 20 odsto na 10 odsto;
- Oslobađanje poreza na imovinu za period zdravstvene krize;
- Preporuka bankama za zamrzavanje kreditnih obaveza za fizička i pravna lica koja posluju u hotelijerstvu;
- Lokalna samouprava da stopira naplatu lokalnih taksi;
- Reprogram troškova za komunalne usluge.
Kabinet predsednika Privredne komore Vojvodine